חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר ישראלי: הומאופתיה הצליחה להקל על חולי סרטן

תוכן עניינים

מאת: עיתון "הארץ" בתאריך 20.03.2018

כיום רפואה משלימה נחשבת לחלק בלתי נפרד מהטיפול התומך במחלת הסרטן, וטיפולים משלימים רבים זמינים בבתי חולים ובמרכזיים רפואיים המטפלים בסרטן. טיפולים אונקולוגיים, בעיקר כימותרפיה וקרינה, גורמים לרוב לתופעות לוואי, ושילוב מוקדם של טיפול משלים עשוי להפחיתן ולשפר את איכות החיים של המטופלים. מבין טיפולי הרפואה המשלימה שניתנים לחולי סרטן, הומאופתיה נחשבת לשיטה נפוצה ביותר.

לטיפול ההומאופתי פוטנציאל להפחתת תסמינים הנגרמים מטיפולים אונקולוגיים. מחקרים קליניים מצאו כי תהליכי הבראה וריפוי מואצים לאחר נטילת תרופות הומאופתיות המותאמות לטיפול בתסמינים ספציפיים – פיזיים ונפשיים – אך מנגנוני הפעולה שלהן ודרך השפעתן על מערכות הגוף אינם ברורים עדיין.

במחקר שביצענו במרכז טל לאונקולוגיה אינטגרטיבית במרכז הרפואי שיבא, אשר פורסם באוקטובר בכתב העת Integrative Cancer Therapies, בחנו את ההיתכנות של תוכנית ייעוץ וטיפול הומיאופתית, הניתנת כחלק משירות אונקולוגי אינטגרטיבי. מצאנו כי טיפול הומאופתי הצליח להפחית תופעות לוואי שנגרמות מטיפולים אונקולוגיים. המחקר בדק דיווחים שנרשמו בתיקים רפואיים של 124 חולי סרטן, כמחציתם נשים שאובחנו בסרטן השד וכמחציתם אנשים שאובחנו בסרטן הריאה, ערמונית וסרקומה, שקיבלו במרכז טל טיפול הומאופתי בין 2014 ל-2016. חלקם קיבלו טיפול משלים נוסף – דיקור ורפלקסולוגיה. לטיפולים הופנו על ידי רופא אינטגרטיבי או האונקולוג המטפל.

המטופלים החלו את הטיפולים המשלימים במפגש ייעוץ רפואי ראשוני שבו נשאלו על ההיסטוריה הרפואית שלהם, על הטיפולים האונקולוגיים שהם מקבלים, ועל התסמינים הגופניים והנפשיים שמהם הם סובלים. העיקריים שבהם היו תשישות, עייפות, כאבים עצביים בגפיים העליונות והתחתונות, כאבי בטן, שלשולים, גלי חום, הפרעות שינה, דאגה וחרדה. לאחר המפגש הראשוני הותאמה למטופלים תוכנית טיפול שמטרתה להקל עליהם – תרופות הומאופתיות שניטלו דרך הפה במשך שמונה שבועות לפחות, אשר נרכשו בבתי מרקחת מורשים בלבד. חלקם כאמור קיבלו גם סדרת טיפולי דיקור ורפלקסולוגיה. מחצית מהמטופלים שקיבלו את הטיפול המשלים היו בטיפול אונקולוגי פעיל – כימותרפיה, הקרנות, תרופות ביולוגיות או הורמונליות. שאר המטופלים קיבלו אותו בסיום הטיפול האונקולוגי – כלומר כטיפול תומך בתהליך ההבראה.

בבחינת התיקים הרפואיים של המטופלים, נמצא כי כ-73% מהם דיווחו שהטיפול ההומאופתי סייע להם בהפחתת התסמינים שמהם סבלו. ככל שהמטופלים הקפידו להגיע למפגשי מעקב כנדרש, כל שבועיים-שלושה, הם דיווחו על יותר שיפור בתסמינים. שאר המטופלים, כ-27%, דיווחו שהטיפול ההומאופתי לא השפיע עליהם או שלא ידעו להגיד אם השפיע. מטופלים שקיבלו גם דיקור ורפלקסולוגיה לא דיווחו על שיפור נוסף בתסמינים יחסית לאלו שקיבלו רק טיפול הומאופתי. עוד נמצא כי נשים צעירות שחלו בסרטן השד היו הקבוצה העיקרית שהגיבה בחיוב לטיפול ההומאופתי. הן דיווחו בעיקר על הפחתה בעייפות, בגלי החום ובכאבים העצביים. זאת כפי הנראה כי לאוכלוסייה זו מוטיבציה גדולה להיענות לטיפול במטרה לשפר את איכות החיים. אף מטופל לא דיווח על תופעות לוואי בעקבות הטיפול ההומאופתי או על פגיעה בטיפול האונקולוגי בעקבותיו. כמו כן לא נרשמו דיווחים של האונקולוגים המטפלים על פגיעה שכזאת.

לסיכום, בשנים האחרונות אנו עדים לשילוב כוחות בין הרפואה המערבית לרפואה המשלימה בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים. כפי שניתן להבין ממחקרנו וממחקרים נוספים, שילוב זה עשוי לסייע למטופלים לקבל טיפול אופטימלי שישפר את איכות חייהם. עם זאת, בכל מקרה של קבלת טיפול משלים, אנחנו ממליצים ליידע את הרופא המטפל.

הכותבים עובדים במרכז הרפואי שיבא: ד"ר מירב בן דוד היא אונקולוגית, מנהלת יחידת הקרינה לשד;

ד"ר קובי פריד הוא רופא והומאופת במרכז טל לאונקולוגיה אינטגרטיבית וחבר באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית

אני מזמין אותך לפנות אליי, בכל בעיה הצוות שלי ואני נשמח לעמוד לרשותך
שלום שמי קובי פריד, אני רופא והומאופת, מטפל בהומאופתיה במרפאתי מ 1997, טיפלתי וחקרתי בבית חולים תל השומר מ- 2014, ניהלתי את היחידה לרפואה משלימה בבית חולים איכילוב. השילוב של ידע רפואי וטיפול הומאופתי מוצלח באלפי מטופלות ומטופלים מגיל ינקות ועד קשישים הוביל אותי לפתח שיטת טיפול הומאופתית ייחודית המאפשרת הקלה וריפוי במגוון רחב של בעיות אקוטיות וכרוניות, גופניות ונפשיות התשוקה שלי לעזור, לרפא ולהקל על סבל ומכאוב ושיטת הטיפול הייחודית, מאפשרים לי להתאים לכל מטופל ומטופלת טיפול המחולל ריפוי אני מזמין אותך ליצור קשר ולהתייעץ.
אני מזמין אותך ליצור קשר ולהתייעץ
בכל בעיה הצוות שלי ואני נשמח לעמוד לרשותך
אולי יעניין אותך גם
בלוג

טיפול טבעי בתופעות הלוואי מהטיפול האונקולוגי בסרטן הערמונית: תמיכה הומאופתית

טיפול טבעי בתופעות הלוואי מהטיפול האונקולוגי בסרטן הערמונית: תמיכה הומאופתית טיפולים הומאופתיים, שהוכחו כיעילים באמצעות מחקר, מספקים, בין היתר, גם תמיכה מקיפה לחולי סרטן הערמונית, ומתבצעים באמצעות שימוש בתרופות הומאופתיות המיוצרות בפיקוח ובאישור משרד הבריאות, לצד צוות תמיכה ייעודי הזמין בטלפון בכל ימות השבוע. גישה זו מעניקה תמיכה הוליסטית לאתגרים הפיזיים והנפשיים שמציבים הטיפולים האונקולוגיים

קרא עוד »
בלוג

טיפול באלרגיה: פתרונות יעילים וטבעיים מעולם ההומאופתיה

הומאופתיה היא שיטה טבעית להקלת תסמיני והשפעות אלרגיות מבלי להסתמך על סטרואידים, אנטיהיסטמינים או התמודדות עם תופעות הלוואי שלהם. טיפול באלרגיה בגישה ההומאופתית מתאים לאנשים עם רגישויות לאבק או לקרדית אבק הבית; רגישויות לאבקנים; אנשים שחווים תגובות אלרגיות לבעלי חיים; או לאנשים שחווים תגובות אלרגיות שאינן מוסברות. המגבלות של טיפולי אלרגיה קונבנציונליים רוב טיפולי האלרגיה

קרא עוד »
בלוג

רפואה משלימה לילדים: הגישה האינטגרטיבית

בתחום הטיפול בילדים, הרפואה המשלימה מציעה גישה הוליסטית הנותנת מענה לצרכים הייחודיים של כל ילד. ד"ר קובי פריד, רופא והומאופת עם ניסיון שנפרש על פני למעלה מעשרים שנים ברפואה הקונבנציונלית ובהומאופתיה, מכין תוכניות רפואה משלימה לילדים בהתאמה אישית, כשהמטרה היא קידום בריאות ורווחה מיטביים. עם שילוב שתי השיטות, הוא מספק למטופליו גישה מקיפה ומטפחת לריפוי,

קרא עוד »
דילוג לתוכן