כל הטיפולים

PFAPA

שוב עלה החום?

פעם בחודש לילד עולה החום, הרופא מאבחן דלקת גרון, משטח הגרון יוצא שלילי ורק טיפול מידי בסטרואידים גורם להפסקת הדלקת. התופעה חוזרת על עצמה, לעיתים בלי דלקת גרון ואפשר ממש לזהות מחזוריות בהופעת ההתקף ולא תמיד את הסיבה לו.

במידה והתיאור הזה מתאים לילדכם ייתכן והוא/היא סובל//ת מ- PFAPA.

מה זה PFAPA?

תסמונת כרונית דלקתית שפירה, הנגרמת על ידי גורם לא ידוע ומתאפיינת באירועים חוזרים של חום גבוה ותסמינים נוספים.

הדעות חלוקות בכל הקשור לגורמים לתופעה ואפשר לראות מאפיינים של פאפה שדומים למקרים של זיהום קלאסי ומאפיינים אחרים שמצביעים על בעיה חיסונית. למשל, ההופעה הנדירה של פאפה בילדים בוגרים ובמבוגרים, כמו גם דומיננטיות שלה בקרב בנים, מזכירה מחלה זיהומית. מצד שני, הימשכות של אפיזודות דומות, לאורך השנים, דומה יותר למנגנון לא תקין שקשור במערכת החיסון.
שני מאפיינים עיקריים לתסמונת:

א.  בפאפה האפיזודות של החום הן במחזוריות קבועה (בדרך כלל ברווחים שקצרים מ- 4 שבועות). האפיזודות מאופיינות בעלייה מהירה לחום גבוה (גבוה מ- 39 מעלות), החום נשאר בין  3 ל- 6 ימים והוא לא מלווה בסימפטומים של דלקת בדרכי הנשימה העליונות – נזלת או דלקת בסמפונות.
ב.  הילד בריא לגמרי בין האפיזודות, התיאבון והחיוניות שלו תקינים, הצמיחה וההתפתחות שלו לא נפגעים.

גיל צעיר, צמיחה נורמלית, תחושה טובה יציבה, רמה נורמלית של המוגלובין, העדר ממצאים פתולוגים בבדיקות הדם, משטחי גרון שליליים והעדר סימנים פתולוגיים או סימפטומים שקשורים למערכת העיכול והבטן, מאשרים את האבחנה שמדובר בסינדרום פאפה.

טיפול רפואי לפאפה
הטיפול המקובל הוא מתן פומי (דרך הפה) של סטרואידים בתחילת כל אפיזודה של חום. מנה חד פעמית, מותאמת למשקל הגוף, מסיימת לרוב את אותה אפיזודה תוך מספר שעות.
הטיפול ההומאופתי לפאפה
רוב הילדים שמגיעים אלי בשל פאפה כבר טופלו מספר פעמים באמצעות סטרואידים. הם מגיעים לטיפולי בשל אירועים תכופים וחוזרים המצריכים מתן סטרואידים באופן קבוע, דבר שממנו הורים רבים מנסים להימנע.

במפגש אבחון הומאופתי ראשון, לאחר שסיימתי את התשאול המפורט של ההורים ושל הילד ולאחר שבדקתי אותו, אחליט על טיפול הומאופתי מותאם אישית ואסביר לכם איך לסייע לילד ליטול אותו.

הטיפול בפאפה כולל נטילת רמדי לעיתים כל שעה שעתיים, בזמן מחלת החום. הליווי שלי לא נגמר בסוף הפגישה הראשונה, אני אלווה אתכם כל עוד הילד נוטל את הטיפול ההומאופתי.

בתקופה האחרונה הגיעו לטיפולי שני ילדים בסביבות גיל חמש הסובלים תקופה ארוכה מפאפה. שניהם מטופלים בסטרואידים כבר בתחילת ההתקף. בשני המקרים ההורים לא הכירו אותי הכרות מוקדמת.

במקרה אחד תדירות ההתקפים הייתה אחת לשלושה שבועות. במקרה השני תדירות ההתקפים הייתה אחת לשבוע. לשני זוגות ההורים אמרתי כי אנחנו יוצאים למלחמה הזו יחד, הסברתי מה כולל הטיפול וכיצד לשמור איתי על קשר רציף.

במקרה הראשון ההורים מיעטו להיות איתי בקשר ונתנו, מיד עם עליית החום, את הטיפול בסטרואידים. במקרה השני ההורים חיכו עם מתן הסטרואידים כאשר הופיעה עליית החום. הם נלחמו, היו איתי בקשר טלפוני מספר פעמים ביום, נתנו את הטיפול ההומאופתי כל שעה שעתיים ע"פ הנחיותיי, כולל בלילה, הילד והם סבלו ונלחמו במשך 24 שעות רק עם הטיפול ההומאופתי שנתתי להם.

אחרי 24 שעות, לראשונה מאז שתופעת הפאפה החלה, החום ירד.

אחרי אירוע חום נוסף שעבר רק עם טיפול הומאופתי, ללא סטרואידים, נפתח פער של 3-4 שבועות בין ההתקפים.

במקרה הראשון לא היה שיפור בתדירות ההתקפים וההורים עזבו את טיפולי מאוכזבים. במקרה השני הילד כבר לא מקבל סטרואידים כמעט חודשיים!

ניתן להתמודד ולרפא את הפאפה - ניתן להפחית את תדירויות ההתקפים, ניתן להפחית מאד את כמויות הסטרואידים אבל זה כרוך במאמץ, בסבל זמני של הילד, סבל שבעיני עדיף על הסבל והנזק שנגרם לילד משימוש תכוף בסטרואידים.

המלצות

"כשהגענו לראשונה למרפאה של דוקטור פריד היינו בתקופה של התקפים מרובים, (פעמיים שלוש בחודש) כאשר כל התקף נמשך כ5 ימים בממוצע עם חום מאוד גבוה ומתן של אינספור מורידי חום בכל התקף. הרפואה הקונבנציונאלית נתנה פתרון של סטרואידים שרק הגבירו את התדירות ובאמת שהרגשתי שמשבשים את הילד.
נכנסנו לתהליך והתחלנו עם הרמדיז, לאורך כל הדרך קיבלנו ליווי צמוד ואכפתי , התדירות והחוזקה של ההתקפים התחילו לרדת והתחלנו לנשום לרווחה,נכון לעכשיו עדיין בטיפול והשיפור עדיין מורגש".

סיפורה של גלית

"הגעתי לדר פריד עם פאפא שסבלתי ממנה בשלוש שנים האחרונות.

בשנה האחרונה קיבלתי טיפול צמוד עי דר פריד אשר עזר, ייעץ והסביר בכל שלב בתהליך.
יכולת הזמינות שלו ושל הצוות במשרד, הרגיעה ועזרה לי מאוד בתקופה מאוד קשה בחיי ועל זה אני חייבות לו המון.
ממליצה בחום
גלית"