חרדות ופחדים של ילדים

טיפול טבעי ואפקטיבי בחרדות ובפחדים של ילדים

ההומאופתיה מסוגלת לחלחל לרבדים נפשיים ופיזיים וכך לחזק את יכולתם של ילדים להתמודד עם חרדות.

באמצעות התבוננות מקצועית על האופי, ההתנהגות, הרגלי השינה ואפיונים נוספים, ד״ר פריד בוחר את התרופה ההומאופתית המדויקת שתעזור לילדים להתמודד עם חרדות ופחדים.

• ילדים שמציגים פחד קיצוני ממצבים או מאובייקטים מסוימים.

• ילדים שמפחדים לישון לבד בחדרם וסובלים מקשיי הירדמות ושינה.

• ילדים שמציגים תלות קיצונית.

• ילדים שמציגים פחד קיצוני מסיטואציות חברתיות, כמו שימוש בשירותים ציבוריים או אכילה בציבור.

• ילדים שסובלים מפוסט טראומה.

• ילדים שסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD).

• ילדים שחוששים ודואגים באופן שפוגע ביכולת התפקוד שלהם.

• ילדים שסובלים מהתקף חרדה, היינו פחד שמלווה בתסמינים פיזיים כמו רעד והזעה מוגברת.

״הטיפול ההומאופתי עוזר בהפחתת פחדים ובונה הערכה עצמית ובטחון עצמי. בשונה מהטיפול התרופתי, התרופה ההומאופתית אינה מזיקה, אינה ממכרת, היא אפקטיבית ומאפשרת לגוף ללמוד להתגבר בעצמו על החרדה באופן טבעי״, ד״ר פריד

פחדים וחרדות בילדים

פחד וחרדה הם תגובה טבעית שמטרתה להתמודד עם סכנות שונות, אבל כשהמתח והחרדה נמשכים לאורך זמן הם עלולים לפגוע בתפקוד של הילדים. אצל ילדים, החרדות הן למעשה תחושות סובייקטיביות שמתעוררות גם כשלא קיימת סכנה ממשית והן מאופיינות בדאגה, בהלה ופחד מופרזים.

במצב של חרדה, הגוף שלנו מציג תסמינים שונים כשהעיקרי שבהם הוא הפעלת התגובה שנקראת Fight or Flight – לחימה או בריחה, שמתעוררת כשקיימת סכנה ממשית ונדרש מאיתנו להגיב באופן מיידי. ברגע שהמערכות הרגשיות שלנו מקבלות איתותים שיש איזשהו מצב שמאיים עלינו, בין אם פנימי או חיצוני, הגוף יכול להגיב בתופעות שונות – הזעה מוגברת, דריכות בשרירים, האצת קצב הלב ואף האצה בלתי פוסקת של המחשבות. הפחד הוא חלק טבעי בהתפתחותם הרגשית של ילדים – מפלצות, יצורים דמיוניים אחרים, גנבים וכיוצא באלה הם חלק מהאובייקטים שמהם מפחדים ילדים. במצב תקין, הילדים מסוגלים להתמודד עם פחדים אבל ישנם מקרים שבהם הילדים לא מסוגלים לעסוק בדברים אחרים שהם מעבר לפחדים הללו ואלו הם המקרים שדורשים טיפול.

תסמינים של חרדות ופחדים אצל ילדים מתחלקים לפי הגילאים השונים. הסימפטומים של פחדים בתינוקות, שעדיין אינם יכולים לדבר, הם בעיקר התנהגותיים: בכי מוגבר, היצמדות מוגברת למבוגר, בדרך כלל ההורים, ורתיעה ממבוגר אחר.

ככל שהילדים מפתחים את יכולת הדיבור שלהם, כך יבוטאו הפחדים שלהם גם באופן מילולי וגם בצורה התנהגותית כמו בכי, הסתגרות, חוסר רצון לתקשר בגן ועד רגרסיה התפתחותית.

אצל ילדים בגיל בית הספר, רוב הפחדים קשורים בבית הספר. החרדה הנפוצה ביותר היא החרדה החברתית, שיכולה לבוא לידי ביטוי גם בהימנעות מפעילויות שונות שנתפסות כמאיימות וכן בחרדה מופרזת למעמד החברתי ועיסוק טורדני בדעתם של אחרים.

כדי לסכם, אפשר לחלק את תסמיני החרדות אצל ילדים לגופניים, מחשבתיים, רגשיים והתנהגותיים.

• גופניים: כאבי ראש ובטן, קוצר נשימה והפרעות בשינה.

• מחשבתיים: קושי בריכוז ומחשבות טורדניות.

• רגשיים: דאגות ופחדים מופרזים ותחושת מצוקה כללית.

• התנהגותיים: הימנעות מפעילויות, בייחוד כאלה שמתבצעות מחוץ לבית כולל הימנעות מבית הספר או הגן, סירוב לישון לבד וחזרה על אותן פעולות ומילים שוב ושוב.

הטיפול השכיח בפחדים ובחרדות של ילדים הוא פסיכולוגי או פסיכיאטרי, כולל תרופות פסיכיאטריות במקרים מסוימים. אבל, האמת היא שיש רבדים שהטיפול הפסיכולוגי לא מגיע אליהם והטיפול ההומאופתי דווקא כן. השיטה המילולית, שבה משתמשים בחדר הפסיכולוג, מגיעה רק עד לרובד מסוים, במיוחד אצל ילדים. לעומת זאת, ההומאופתיה מחלחלת לרבדים נוספים, גם פיזיים, אשר מחזקים את יכולתם של הילדים להתמודד עם החרדה או הפחד.

התרופות ההומאופתיות נלקחות כולן בבתי מרקחת מורשים שמפוקחים על ידי משרד הבריאות.

כהומאופת מומחה שהוא גם רופא, ד״ר פריד משלב את הידע שיש לו בשני תחומים רפואיים אלה ומתאים לילדים טיפול הומאופתי שגם לוקח בחשבון את הגורמים הרגשיים והפסיכולוגיים, וגם מותאם לתסמינים הפיזיים הייחודיים שהם מציגים.

כל טיפול מלווה מתחילתו ועד סופו במעקב צמוד של ד״ר פריד וצוות המרפאה, שמורכב מאנשי מקצוע מתחום ההומאופתיה. המעקב כולל זמינות מעבר לשעות העבודה המקובלות כשהצוות גם יוצר קשר עם ההורים כדי להתעדכן בהתקדמות הטיפול.

1. אבחון – כשהוא חובש הן את כובע הרופא והן את כובע ההומאופת, ד״ר פריד מבצע אבחון מקצועי ומקיף של ילדיכם – אבחון שלוקח בחשבון גם את האופי, ההתנהגות ועולם הפחדים והחלומות של הילדים, וגם את התסמינים הפיזיים שהם מציגים.

2. תרופה – התרופה ההומאופתית נבחרת על פי התסמינים שנצפו במהלך האבחון. כעת, יסביר ד״ר פריד במפורט על האופן שבו יתנהל הטיפול ההומאופתי.

3. עדכון – במשך כל תקופת הטיפול שומרים צוות המרפאה וד״ר פריד על קשר טלפוני עם ההורים במטרה להתעדכן בהתפתחויות השונות במצב הפחדים והחרדות, ובתגובת הילדים לטיפול.

עדות אישית

ד"ר שולמית ענבר, פסיכולוגית התפתחותית קלינית, מטפלת בזוגות, במבוגרים ובילדים במשך יותר מ-25 שנים. לצד הטיפול הפסיכולוגי הקלאסי, ישנם מקרים שבהם ד״ר ענבר וד״ר פריד משתפים פעולה כדי לתת פתרון הוליסטי למטופלים. הנה עדותה.

"היה מקרה אחד של ילדה בת שבע שהגיעה אליי עם התקף לא ברור. הייתה לה אובססיה שגרמה לה להימנע ממגע עם כל אובייקט שהוא, קירות, אנשים, חפצים – הכול. עד כדי כך היה מצבה קשה עד שהיא הגיעה לידי כך שהיא מהלכת עם ידיים באוויר. הרפואה לא ידעה איך להתייחס לתופעה הזאת וכך גם הפסיכיאטריה, ולא היה ברור מאיזה רקע הגיעה החרדה. בשלב זה הכנסתי את ד"ר פריד לתמונה. אחרי שבועיים של טיפול מאוד אינטנסיבי, כבר נצפתה הקלה בסימפטומים של הילדה.

במקרה נוסף שבו הצלחת הטיפול ההומאופתי של ד"ר פריד הייתה חדה וברורה, הגיעה אליי לטיפול ילדה בת 11 שסבלה מפרפקציוניזם קיצוני ורגישות פיזית גבוהה. החרדה גררה תופעות לוואי של שנאה עצמית כי על פי תפיסתה, היא תמיד לא הייתה מספיק טובה. היא לא הלכה למקומות שאליהם הלכו בני גילה, התקשתה להתערבות חברתית וסבלה מכאבי ראש איומים. אני מצידי עשיתי את העבודה שלי וכשד"ר פריד נכנס לתמונה, כאבי הראש הנוראיים שהיו לה פשוט חלפו. עם זה באמת אי אפשר להתווכח״.

טיפולים נוספים

• אסטמה בילדים