ד”ר פריד

מהי הומאופתיה?

מאת: דר' יעקב פריד

מפגש הטבע עם הידע

הומאופתיה הינה שיטת טיפול ייחודית שהתגבשה לקראת סוף המאה ה-18, כאשר רופא גרמני בשם סמואל האנמן ניסח את עקרונות הבסיס שלה.

הומאופתיה נגזרת מצמד המילים הומיאו= דומה  /  פתוס=מחלה
על פי ההבנה ההומאופתית כל אחד ואחת מאתנו נולד/ה עם מערכת חיסון שתפקידה להגן עלינו ולאפשר להתקיים באופן תקין גופנית ונפשית. כיום ברור, גם במחקרים ברפואה המערבית, כי חיזוק מערכת החיסון תאפשר לכל אדם להתגבר על מחלות רבות לאורך זמן.
כאשר המערכת החיסונית נחלשת ניתן לראות פגיעה בפעילות הגופנית ובעקבות כך מופיעים סימפטומים שונים. ברובד הרגשי השיבוש יכול להתבטא ברגשות כמו ייאוש, דיכאון וחרדה וברובד הפיזיולוגי ההפרעות יכולות לאפשר התפתחות חיידקים ווירוסים והתפרצות של זיהומים ודלקות.

הומאופתיה קלאסית היא שיטת ריפוי בת למעלה מ - 200 שנה. היא התגלתה בשנת 1796 ע"י ד"ר סמואל האנמן, רופא, כימאי ורוקח, שבעבודתו המגוונת פגש והתוודע למגבלותיה של הרפואה שהייתה מקובלת בזמנו ובשל תופעות הלוואי הרבות שנגרמו מהטיפולים המקובלים.

בעקבות אותן מגבלות חיפש האנמן שיטת ריפוי אחרת, כזאת שאינה רק מקלה על החולה אלא מביאה להבראתו המלאה.

שיטת הטיפול מתבצעת על ידי נטילת רמדי יומיומית או אחת לפרק זמן כאשר ההומאופת מתייחס לכל מכלול התחלואים של האדם.

הטיפול התרופתי במחלות
ברפואה הקונבנציונלית, ההתמודדות עם מחלות תעשה בעיקר על ידי מתן חומרים כימיים, תרופות, אשר יהרגו את החיידקים, ישנו את הכימיה במח ו/או ידכאו תהליכי דלקת, אך לעולם לא יגרמו לריפוי כך שהגוף ילמד להתמודד איתם לאורך זמן.

הטיפול ההומאופתי במחלות
הטיפול ההומאופתי אינו מכוון במישרין כנגד המחלה או ההפרעה אלא פועל לחיזוק המערכת החיסונית ובכך מונע הישנות המחלה או תופעת הלוואי. בעקבות התאמת הטיפול ההומאופתי הנכון מערכת החיסון חוזרת לפעילות תקינה ומלאה ומאפשר למערכות השונות לפעול בצורה מיטבית ולחולל תהליך ריפוי. במסגרת הטיפול ניתנת "תרופה" הומאופתית, הנקראת בשפה המקצועית 'רמדי' והיא מאפשרת את תהליך הריפוי.

עקרונות ההומאופתיה הקלאסית

הומאופתיה קלאסית מתייחסת לכל אורגניזם כיחידה שלמה, כמכלול. לטיפול ההומאופתי יש מספר עקרונות:

עקרון ה'דומה בדומה מרפא' - חוק זה פועל בצורה בה הטיפול בסימפטום דומה בהרכבו לסימפטום בוא אנו מבקשים לטפל. בסיסה של הומאופתיה קלאסית היא ההבנה כי האדם בריא מיסודו ומחלה מסמלת יציאה מאיזון המתבטאת בסימפטומים פיזיים ורגשיים. הומאופתיה קלאסית מכוונת לחיזוק אותו יסוד בריא.

עקרון הסימילריות - לכל אורגניזם ישנה הכנה הומאופתית (רמדי) אחת שהאנרגיה שלה היא הסימילרית ביותר לאנרגיה שלו ושבכוחה להביאו לריפוי מלא. הסימלריות תתבטא ברבדים השונים הכוללים את הפן הפיזי והנפשי.

עקרון המנה המינימלית – כמות הרמדי בה נשתמש היא נמוכה, יחסית לרפואה המערבית. זאת על מנת לאפשר לרמדי לגרות את הריפוי הטבעי של הגוף ולאפשר ריפוי מלא. בשל כך הומאופתיה קלאסית גם נטולת תופעות לוואי.

עקרון האינדיבידואל - הומאופתיה קלאסיתמתייחסת לכל אדם כאינדיבידואל. לכן, אין שני מקרים דומים, על אף שהסימפטומים יכולים להצביע על מחלה זהה הטיפול בה יכול להיות שונה.

מהות הטיפול - הומאופתיה קלאסית

הומאופתיה קלאסית דוגלת באפיון מלא של כל אדם המגיע לטיפול הומאופתי. בשל כך על ההומאופת לבדוק את כל מערכות הגוף, לברר ולחקור את היבטיו של כל סימפטום אותו מציג המטופל. זהו למעשה התשאול ההומאופתי.

לאחר שהתקבל כל המידע הרלוונטי מתאים ההומאופת את הרמדי המתאימה.

בהמשך, ישוחח ההומאופת עם המטופל פעמים נוספות על מנת לעקוב ולבדוק את התנהלות התהליך הטיפולי. מעקבים אלה חשובים ואף הכרחיים.

משך הטיפול ההומאופתי זהה לאחד העקרונות החשובים ביותר בהומאופתיה קלאסית – עקרון האינדיבידואל. לפיכך, משך התהליך קשור בגורמים רבים, בניהם גיל המטופל, התלונה איתה הגיע, כמה זמן הוא סובל ממנה, נטילת תרופות - במשך כמה זמן וכן הלאה.

הומאופתיה קלאסית והמדע

הומאופתיה קלאסית מוכיחה את יעילותה כבר למעלה מ – 200 שנה, אך יחד עם זאת ישנם רבים עוד מימיי תקומתה שמתנגדים לה, מסיבות שונות.

במהלך השנים נעשו מחקרים המתייחסים לשיטות ההכנה ההומאופתיות וכן להצלחה קלינית בטיפולים הומאופתיים. תוצאות המחקרים מראים את יעילותה של הרמדי ובעיקר את היותה בטוחה ונטולת תופעות לוואי.

בעת כתיבת שורות אלו אני עורך מחקר, בשיתוף עם ד"ר מירב בן דוד במכון האונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר. המחקר בודק את השפעת הטיפול ההומאופתי על תופעות לוואי של המחלה והטיפול בה, בחולות סרטן שד המטופלות בקרינה. המחקר מתקיים במסגרת עבודתי במרכז טל לרפואה אונקולוגית אינטגרטיבית.

בחקר שביצעתי בעבר הגענו למסקנה כי הטיפול ההומאופתי יעיל ובטיחותי ועכשיו אנו מבקשים להביא הוכחות מדעיות לכך באמצעות אוכלוסיית מחקר נוספת.

בשאלות נוספות אתם מוזמנים להתקשר ולהתייעץ עימנו – 09-7429549